Pencapaian : JOHAN ANUGERAH 3R 2007 PERINGKAT MIRI anjuran Miri, Local Agenda 21 Majlis Bandaraya Miri, KELAB PALING AKTIF Anugerah Ko-Kurikulum SMK Pujut 2008

Saturday, September 13, 2008

SMK PUJUT PERINTIS PROJEK BAJA KOMPOS




Terima kasih diucapkan kepada Miri Local Agenda 21, Majlis Bandaraya Miri kerana telah memilih SMK Pujut sebagai Sekolah Perintis Projek Pengkomposan. Di atas kepercayaan ini, Kelab 3R dengan hasil jualan kalendar dan kutipan bahan terbuang daripada sudut 3R telah mewujudkan Laman Hijau yang mempunyai tapak semaian, batas sayur, tanaman herba dan sudut baja kompos. Laman Hijau ini juga berfungsi sebagai tapak kajian untuk subjek Sains dan Kemahiran Hidup dengan ini pelajar dapat mendekati cara penanaman dan pembajaan dengan lebih dekat. Setakat ini, sayuran telah dituai 2 kali dan hasilnya diberikan secara percuma kepada warga SMK Pujut. Antara sayur yang ditanam ialah Bendi, Kacang Panjang, Timun, Petola, Kacang Botol, KangKong, Sawi dan Kailan.
Baja kompos ini dihasilkan daripada sisa makanan seperti kulit telur, kulit buah, ranting dan daun. Baja kompos yang telah siap digunakan bukan sahaja untuk tanaman Laman Hijau malah digunakan untuk Projek Pokok Angkat dan pokok lanskap sekitar sekolah.

KOMPOS DI SEBUAH TADIKA NEGARA JEPUN (ihsan Pn. Dayang Siti Nurbaya Miri, LA21)



No comments: